Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 
UNESCO

 

Η πολιτιστική πολυμορφία και η προστασία της, μέσα από τις διαπραγματεύσεις για το σχέδιο σύμβασης της Unesco το οποίο συζητάει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αποτέλεσε το αντικείμενο προφορικής ερώτησης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του Ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ και Προέδρου της Επιτροπής Παιδείας, Πολιτισμού και Μ.Μ.Ε του Ευρωκοινοβουλίου, Νίκου Σηφουνάκη. Όπως επεσήμανε ο κ. Σηφουνάκης «το σχέδιο σύμβασης της UNESCO έρχεται ως συνέχεια της Οικουμενικής Διακήρυξης της UNESCO του Νοεμβρίου του 2002 για την πολιτιστική πολυμορφία, η οποία αποτέλεσε ένα θετικό βήμα προς την κατεύθυνση της διεθνούς συνεργασίας, αλλά απεδείχθη ανεπαρκής για τις απειλές που αντιμετωπίζει σήμερα η πολιτιστική πολυμορφία λόγω της έντονης παγκοσμιοποίησης της αγοράς των πολιτιστικών προϊόντων και υπηρεσιών». Τόνισε πως «η σύμβαση της UNESCO έχει ως στόχο την προάσπιση και την προαγωγή της πολυμορφίας του πολιτιστικού περιεχομένου και της καλλιτεχνικής έκφρασης μέσω κατάλληλων μέτρων και αποσκοπεί στη διευκόλυνση της ανάπτυξης πολιτιστικών πολιτικών, καθώς επίσης και στην ενθάρρυνση των ευρύτερων διεθνών πολιτιστικών ανταλλαγών». Ο κ. Σηφουνάκης σημείωσε πως η σύμβαση αυτή πρέπει να αποτελέσει ένα εργαλείο διεθνούς συνεργασίας προς όφελος της πολιτιστικής ανάπτυξης, ενώ πρόσθεσε ότι το σχέδιο σύμβασης σηματοδοτεί μια σημαντική προσπάθεια για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η πολιτιστική πολυμορφία από την παγκοσμιοποίηση και τη διεθνή εμπορική πολιτική. «Ελπίδα όλων μας είναι να αποτελέσει ένα δεσμευτικό μέσο καθορισμού προδιαγραφών για την προστασία της πολιτιστικής πολυμορφίας», είπε χαρακτηριστικά. Τόνισε πως «αυτό αποτελεί μονόδρομο για την Ευρώπη δεδομένης της κυριαρχίας σήμερα στις ευρωπαϊκές αγορές των αμερικανικών τηλεοπτικών και κινηματογραφικών παραγωγών. Υπενθυμίζω απλώς ότι οι αμερικανικές παραγωγές αντιστοιχούν σε ποσοστό μεταξύ 60% και 90% των αγορών οπτικοακουστικού υλικού των κρατών μελών της ΕΕ, ενώ το αντίστοιχο ευρωπαϊκό μερίδιο της αμερικανικής αγοράς ανέρχεται μόλις σε ποσοστό της τάξης του 1-2%». Όπως είπε «σε αυτό όμως το πλαίσιο εντάσσονται και οι προσπάθειες ενός περιορισμένου αριθμού μη ευρωπαϊκών κρατών - του αγγλόφωνου κυρίως κόσμου - που αποσκοπούν στην αποδυνάμωση της προτεινόμενης σύμβαση της UNESCO. Για αυτό το λόγο θα πρέπει να αντισταθούμε στις πιέσεις αυτών των λίγων αλλά ισχυρών κρατών έτσι ώστε το τελικό κείμενο της σύμβασης να ορίζει σαφώς το δικαίωμα των συμβαλλομένων κρατών μερών να αναπτύσσουν, να διατηρούν και να εφαρμόζουν πολιτικές και νομοθεσίες που αποσκοπούν στην προαγωγή και προστασία της πολιτιστικής πολυμορφίας και του πλουραλισμού των μέσων ενημέρωσης. Έχει ζωτική σημασία να αντιμετωπιστούν επιτυχώς όλες οι προσπάθειες για καθ' οιονδήποτε τρόπο ακύρωση ή αποδυνάμωση των δικαιωμάτων αυτών μέσω της εν λόγω σύμβασης». Ο κ. Σηφουνάκης επεσήμανε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη της, στη διαδικασία διαπραγμάτευσης και σύναψης της εν λόγω σύμβασης, δεν πρέπει να πράξουν τίποτα το οποίο να πλήττει την πολιτιστική πολυμορφία ή να υπονομεύει την ικανότητα των κυβερνήσεων να στηρίζουν την πολιτιστική πολυμορφία και ταυτότητα. Πρόσθεσε πως «οι πολιτιστικές υπηρεσίες και τα πολιτιστικά προϊόντα είναι διττής φύσεως, αφενός οικονομικά και, αφετέρου, πολιτιστικά αγαθά και ως εκ τούτου δεν είναι δυνατόν να εξομοιωθούν με τα συνήθη εμπορεύματα. Συνεπώς το θέμα της σχέσης μεταξύ του διεθνούς εμπορικού δικαίου και της μελλοντικής σύμβασης της UNESCO αποτελεί κομβική πτυχή που θα πρέπει να προσεγγίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι η προστασία της πολιτιστικής ποικιλομορφίας θα τύχει τουλάχιστον της ίδιας, και σε καμία περίπτωση μικρότερης, προτεραιότητας σε σχέση με τις άλλες πολιτικές». Ακόμα σημείωσε πως «η σύμβαση πρέπει να αναγνωρίζει τον εξαιρετικά σημαντικό ρόλο των δημοσίων υπηρεσιών, και ιδιαίτερα των δημοσίων ραδιοτηλεοπτικών μέσων, στην προσπάθεια προάσπισης, υποστήριξης και ανάπτυξης της πολιτιστικής πολυμορφίας και ταυτότητας καθώς και της πρόσβασης όλων των πολιτών σε ποιοτικό περιεχόμενο και γνώση».